business improvement

Stilstand is achteruitgang. Hoewel al eeuwenoud, staat de betekenis van deze woorden nog steeds kaarsrecht overeind. En dus moet je als onderneming en organisatie voortdurend meebewegen, anticiperen in plaats van reageren en eventueel veranderingsprocessen doorvoeren om uiteindelijk verbetering teweeg te kunnen brengen. Business improvement is een breed begrip, maar heeft als doel om elke dag opnieuw een onderneming beter te laten worden en business improvement is ook het veranderen van bepaalde bedrijfsprocessen om die soepeler te laten verlopen. Een partij die van business improvement zijn sport heeft gemaakt, is Steyn&Allberg.

Leg eerst de huidige situatie goed vast

Wil je als organisatie of onderneming de boel echt verbeteren en dus business improvement bewerkstelligen, dan zal uiteraard wel eerst de huidige gang van zaken vastgelegd moeten leggen. Aan de hand daarvan kunnen de noodzakelijke verbeteringen worden gemodelleerd en pas dan eventueel wijzigingen (lees: verbeteringen) worden doorgevoerd. Verbeterpunten moeten idealiter ook door de medewerkers worden gedeeld. De beste manier om zowel de verbeterpunten als de start van business improvement in beeld te krijgen is het laten maken van een scan van je bedrijf.

Producten en diensten, organisatie en processen

Onder business improvement valt eigenlijk heel erg veel en bedrijfsverbeteringen zijn dus ook heel erg breed. Het zijn de veranderprojecten op hoog niveau binnen de onderneming, maar business improvement is ook het verbeteren van bedrijfsprocessen op de werkvloer. Business improvement draait overigens niet alleen om kwaliteit. Ook tegenwoordig zeer geliefde thema’s als milieu en veiligheid horen er nadrukkelijk bij. Wie business improvement zegt, die denkt aan het verbeteren van de kwaliteit van producten, diensten, organisaties, processen, de organisatie en de netwerken van organisaties. Bovendien is business improvement niet per definitie moeilijk. Zo is een heldere functieomschrijving binnen de afdelingen ook al business improvement.  Gebleken is dat door de functies precies te omschrijven, mensen meer verantwoordelijkheid voelen en nemen en blijkt de synergie sterk te verbeteren.

Plan van aanpak en budget

De manager die verantwoordelijk is voor business improvement is voortdurend bezig met verbeterprojecten, die je ook gemakkelijk veranderprojecten zou kunnen noemen. Business Improvement gaat op voor heel het bedrijf. Uiteraard moeten dan wel de knelpunten in beeld gebracht worden, iets dat doorgaans middels een scan gebeurt waarvoor eventueel een externe partij ingeschakeld kan worden. Aan de hand van die inventarisatie worden de knelpunten veel beter herkenbaar en op basis daarvan kan een plan van aanpak gerealiseerd worden. Uiteraard moet daarbij wel rekening gehouden worden met het beschikbare budget.

Aandachtspunten aftikken met het opdoen van kennis

Kan door het opdoen van meer kennis al een knelpunt aangepakt worden, dan kan daar meteen iets aan gedaan worden. Zo kan een workshop of het organiseren van een seminar soms al op uiterst effectieve wijze bijdragen aan het opdoen van extra kennis en kan dit al een eerste staaltje van business improvement zijn. Uiteraard kunnen ook een bepaalde groep medewerkers extra kennis opdoen door het volgen van een gerichte opleiding. Houd als het gaat om het verbeteren van je bedrijf altijd de organisatie en het uiteindelijke doel voor ogen en ga nooit als die bekende olifant door de porseleinkast. Alleen als je bedrijfsbreed draagvlak weet te creëren, kunnen de doorgevoerde veranderingen ook daadwerkelijk structurele veranderingen – en dus verbeteringen – worden.