Een onderneming starten doe je omdat je ergens goed in bent, of omdat je iets heel erg leuk vindt. Maar als je eenmaal je bedrijf hebt opgezet loop je ertegenaan dat je de helft van de tijd bezig bent met randzaken. Wat heel erg frustrerend kan zijn en het plezier in het ondernemen weg kan nemen. En dat moet je natuurlijk voorkomen, maar hoe? Met een virtueel assistent bijvoorbeeld. Wat een virtueel assistent allemaal kan en voor jou kan beteken is te lezen in deze blog.

Wat is een virtueel assistent?

Een virtual assistant in Nederland is vrij nieuw. Waar het in andere landen al helemaal geland is moet het hier nog opkomen. Een virtueel assistent is eigenlijk iemand die jou assisteert vanaf zijn eigen werkplek. Een virtueel assistent werkt meestal voor een bureau maar het kan ook een zzp’er betreffen die vanuit huis werkt. Een virtueel assistent (of virtual assistant op z’n Engels) werkt dus bijna altijd via het internet. Het contact loopt dus via de mail of telefoon of handige ondernemers tools zoals: Trello of Slack.

Wat kan een virtueel assistent voor jou betekenen?

Een virtueel assistent heeft een breed takenpakket en is bijna van alle markten thuis. De taken van een virtueel assistent lopen uiteen van lichte marketingwerkzaamheden tot administratief werk. Hierbij kun je denken aan: afspraken inplannen, mailen met klanten, het bij houden van social media, kantoorartikelen aanschaffen, het bijhouden van je websites, facturen in boeken en noem het maar op.  Je kunt het bijna zo gek niet bedenken en een virtueel assistent kan het voor jou regelen.

Wat zijn de voordelen van een virtueel assistent?

Een virtueel assistent is altijd voor jou bereikbaar, dat is iets waar je bij een normale assistent de hoofdprijs voor zou betalen. Het bezorgd jou tijd die je kan investeren in het laten groeien van jouw bedrijf. Het enige nadeel is dat een virtueel assistent geen koffie voor je kan zetten.